05 August 2012

Kasihmu 4

Demam peperiksaan telah pun berlalu. Kertas terakhir Shaheen semalam telah pun berakhir dengan baik. Shaheen puas hati. Namun Shaheen masih diulit resah.

“Erny apa plan kau lepas ni,” tanya Shaheen. Erny Mariana teman satu fakulti dan teman rapat di kolej. Bezanya mereka berbeza program. Erny Mariana pelajar perakaunan manakala Shaheen mengikuti jurusan pentadbiran perniagaan.

“Aku tak balik la Sha. Lagi pun mak aku larang aku balik Maran. Aku dah dapat kerja part-time kat sini, beritahu Erny Mariana.

Shaheen angkat kening. Hairan. Si ibu melarang anaknya pulang. Hmm..macam-macam hal sekarang ini.

“Kerja kat mana?”

“Hotel Mint. Cashier.”

Shaheen angguk. Dia terdiam seketika. ‘Apa yang aku nak buat time cuti ni? Balik rumah pun Abi dan Umi masih di Vietnam dengan urusan perniagaan mereka. Kat kolej pun dah tak ada kawan. Mereka dengan agenda masing-masing,’ Shaheen bermonolog sendiri.

Setiap kali cuti semester bermula, Shaheen pasti buntu. Pulang ke rumah, bosan la jawabnya. Abi dan Uminya sentiasa sibuk dengan urusan kerja. Shaheen anak tunggal pula. Jadi tiap kali pulang ke rumah hanya ada Mak Teh dan suaminya Pak Akob.

Di saat melayani diri, Shaheen teringat pelawan Afzan tempoh hari. Shaheen diajak pulang ke Arau, kampung halaman Afzan. Riak wajah Shaheen kembali ceria. Seulas senyum menghiasi bibirnya.

‘Bila lagi nak berjalan ke tempat orang,’ kat Shaheen di dalam hati.

“Eh Sha. Apa yang kau senyum tu. Aku tanya kau banyak kali kau diam je,” sapa Erny Mariana.

“Sorry Erny. Aku tengah fikir apa aku nak buat cuti sem ni,” balas Shaheen. Dia tersenyum sendiri mengenangkan dia sempat mengelamun di depan Erny Mariana.

“Aku tanya kau nak pergi lunch ke? Soalan aku kau tak jawab,” ucap Erny Mariana.

“Eh mesti la nak. Lapar juga ni. Jom makan kat gazebo. Teringin lak nak makan nasi goreng cendawan. Jom Erny,” ajak Shaheen sambil menarik tangan Erny Mariana.

“Sha kau ni tak abis-abis nasi goreng cendawan kan. Aku rasa la kan kau dah kena mandrem dengan tukang masak tu la,” usik Erny Mariana ketawa kecil.

“Banyak la kau punya mandrem. Kan yang masak tu Acik Maimun. Apa kes dia nak mandrem aku,” bidas Shaheen turut ketawa.

“Aku rasa dia ada motif la. Dia berkenan dengan kau tuk dia jodohkan dengan anak dia la kot. Aku pernah jumpa anak Acik Maimun tu. Bleh tahan Sha. Kau blom jumpa dia. Hmm kau jangan tak tau Sha,” jawab Erny Mariana bersahaja diiringi senyum kambingnya.

“Eh ada-ada ja kau ni Erni. Jangan nak buat gossip ya. Dosa tau. Eh dah jangan nak merepek ya Cik Erny Mariana. Jom pegi makan. Aku dah lapar ni. Nanti kau yang jadi bahan makanan aku kat sini,” balas Shaheen. 


Erny Mariana semakin galak ketawa. “Nak makan aku yang kurang isi ni. Baik kau lupakan saja niat kau tu. Hahahaha.”

2 comments:

  1. :) nak tya.. apa beza '' ....'' dgn ''.....,'' :D

    ReplyDelete
  2. kalau sha "dgn" = dengan

    err ada typo eih..dah 2 kali sha ulang baca..tak jumpa pulak..

    ReplyDelete

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim